La sfârșit de mai, echipa noastră din cadrul proiectului Erasmus+
Let Us Speak, formată din șase
elevi și două cadre didactice însoțitoare a ajuns în Republica Cehă, la al
doilea Teambuilding Camp. Drumul a fost lung, dar cu toții l-am perceput ca pe
o experiență (pentru unii fiind prima de acest fel) de care ne-am bucurat,
entuziamați. Am ajuns la miezul nopții în Navsi, localitate în regiunea Frýdek-Místek,
lângă Trinec. Ne-am cazat în casuțele cochete de lemn, copiii fiind în grupuri
mixte, câte unul din fiecare țară.
Ziua I
petrecut toată viața căutând aur. Și acum? Priviți-i! Mulți dintre ei au plătit pentru asta cu viața, alții și-au pirdut mințile. Voi sunteți suficient de puternici și curajoși? Vreți să incercați ceea ce alții nu au reușit?
Însă, iată adevărații aventurieri, cei care au
reușit. Aceștia au câștigat foarte mulți bani și s-au îmbogățit.Ei au
supraviețuit tuturor capcanelor și încercărilor pe care le-au întâmpinat și
și-au urmat țelul. Câțiva
profesori stăteau pe o terasă, strigând cât sunt ei de bogați, aruncând cu bani
de jur împrejur. Șeriful le-a permis copiilor sa culeagă banii aruncați, astfel
având cu ce porni în dificila călătorie.
Pentru a putea
reuși în aventura care urma, copiii au fost împarțiți în patru grupuri mixte și
au primit permisiunea de la șerif, precum și trocouri, lanterne, creioane
colorate și eșarfe. Pentru a ajunge cu succes la destinație, a fost necesar
să-și cumpere mai întâi materiale importante, cum ar fi: o lopată, un cort, un
sac cu mâncare, pușcă, topor, tigaie de aur. Doar atunci când fiecare echipă a
avut toate cele necesare, a putut porni la drum. Pentru a-si cumpăra însă acele
lucruri, au avut, desigur, nevoie de bani. Aceștia se puteau obține doar
îndeplinind anumite sarcini, jucănd jocuri. Aici însă, am facut cunoștință cu
un alt personaj, Loonie, un “nebun” foarte inteligent care plătea
foarte mulți bani pentru propriul amuzament. El remunera cu generozitate
jucătorii.
Fiecare
participant a primit o eșarfă colorată în culoarea echipei sale (maro,
portocaliu, verde, galben). Legați la ochi și ghidați de lider, copiii au mers
prin pădure pe un traseu bine delimitat, iar apoi au primit o foaie de hârtie
și li s-a cerut să deseneze ruta pe care au fost.
După un drum atăt
de greu, toată lumea era epuizată și însetată, dar mai ales „caii”. Din păcate,
singurul loc din care aceștia se puteau adăpa era o râpă foarte adâncă și
aceștia nu puteau merge până acolo. Nu era altă variantă decât ca apa să le fie
adusă, dar cu o singură condiție: fără a se folosi unelte făcute de mâna
omului, doar ceea ce oferă natura. Copiii au inventat metode prin care au adus
apă, iar echipa care a colectat cea mai mare cantitate a obținut cea mai mare
sumă de bani.
Programul de
seară a fost puțin modificat față de ceea ce era planificat, deoarece oboseala
călătoriei se resimțea destul de acut.
La scurt timp
după micul dejun, am plecat pentru a explora împrejurimile imediate, în special
în centrul Dolni Lomne. Sarcina fiecărei echipe a fost de a obține cât mai
multe ștampile. În birouri, magazine și pub-uri, restaurante, școli și alte
instituții. Echipa câștigătoare a reușit să colecteze 11 ștampile! Chiar și înainte
de prânz, am profitat de vremea frumoasă
și am început o altă rundă de jocuri. Tidy up the Saloon (fiecare copil
avea legat de picior un balon și a trebuit sa sparga cât mai multe baloane ale
adversarilor), Cowboy duel I (tragere cu arma la țintă), Cowboy duel II (participanții
au pus o sumă de bani pe masă și s-au duelat în aruncări cu bulgări de hârtie,
căștigătorul a luat banii), Flying rope ( aruncarea lasoului), Arm
wrestling, Knife throwing (aruncare la țintă), Fast fist ( stingerea
unei lumânări cu o lovitură de pumn).
După ce micii
noștri cowboy au prins putere de la masa de prânz și
siesta, au trebuit să găsească o hartă care duce până la Klondike - râu purtător de aur (Searching for a map). Dar nu a făcut deloc ușor. Ei au trebuit să descifreze un mesaj criptat (Coded letter). Jucătorii trebuiau să caute indiciile care îi ajutau la descifrarea mesajului, dar nu aveau voie să le ia sau să le distrugă, ci doar să le rețină pentru a le putea comunica echipei. Trebuiau însă să fie atenți să nu fie prinși. Când o echipă reușea să descifreze întregul mesaj, se putea muta către următorul loc, unde urma jocul Atomic bomb. Apoi, pe drum, s-au intâlnit cu indieni bogați din Oklahoma, colecționari de talismane, care erau dispuși să cumpere artefacte adevărate. Astfel, copiii au confecționat din sârmă, mărgele și pietre copăcei (Tree of happiness), pe care le-au vândut și au mai adunat niște bani atât de necesari continuării aventurii.
siesta, au trebuit să găsească o hartă care duce până la Klondike - râu purtător de aur (Searching for a map). Dar nu a făcut deloc ușor. Ei au trebuit să descifreze un mesaj criptat (Coded letter). Jucătorii trebuiau să caute indiciile care îi ajutau la descifrarea mesajului, dar nu aveau voie să le ia sau să le distrugă, ci doar să le rețină pentru a le putea comunica echipei. Trebuiau însă să fie atenți să nu fie prinși. Când o echipă reușea să descifreze întregul mesaj, se putea muta către următorul loc, unde urma jocul Atomic bomb. Apoi, pe drum, s-au intâlnit cu indieni bogați din Oklahoma, colecționari de talismane, care erau dispuși să cumpere artefacte adevărate. Astfel, copiii au confecționat din sârmă, mărgele și pietre copăcei (Tree of happiness), pe care le-au vândut și au mai adunat niște bani atât de necesari continuării aventurii.
Deși ploaia ne-a
cam încurcat planurile, seara am petrecut-o în jurul folcului de tabăra și pe
acorduri de chitară.
Ziua a III-a
Miercuri, am luat
o pauză de la povestea noastră vestică și de la joc. De dimineață am mers cu
autobuzul la un castel în Hradec nad Moravici, unde am vizitat saloane bogat
decorate, o bibliotecă imensă cu cărți unice și camere în care familia
Lichnovsky a trăit. Tot pe aici au trecut și compozitori precum Beethoven sau
Liszt.
După-amiaza am
vizitat lumea mică a tehnologiei (expoziție interactivă U6) Dolních Vítkovicích
din Ostrava, unde cu toții
ne-am distrat învățând ceva. Am încercat vechile dispozitive dintr-un submarin al căpitanului Nemo, mașina, motocicleta, am încercat diverse invenții care produc electricitate. De asemenea, am vazut și descoperit informații despre revoluția industrială, orice lucru de acolo și orice informație furnizată de minunata animatoare putând fi încercată de către noi înșine. În cele din urmă, am vazut diferite tipuri de roți de apă și modele de rezervoare de apă, precum și tunelul acustic. Ultimul loc pe care l-am vizitat în călătoria noastră a fost centrul comercial Karolina, pentru a face cumpărături.
ne-am distrat învățând ceva. Am încercat vechile dispozitive dintr-un submarin al căpitanului Nemo, mașina, motocicleta, am încercat diverse invenții care produc electricitate. De asemenea, am vazut și descoperit informații despre revoluția industrială, orice lucru de acolo și orice informație furnizată de minunata animatoare putând fi încercată de către noi înșine. În cele din urmă, am vazut diferite tipuri de roți de apă și modele de rezervoare de apă, precum și tunelul acustic. Ultimul loc pe care l-am vizitat în călătoria noastră a fost centrul comercial Karolina, pentru a face cumpărături.
Ziua a IV-a
Dimineață ne-am
trezit cu ideea ca va fi o zi grea. Știam ca urma să urcăm pe munte, destul de
mult și destul de abrupt. După micul dejun, am și pornit. Am urcat aproximativ
o oră și jumătate, pe o vreme nu tocmai prietenoasă, dar nici potrivnică.
Ajunși sus, pe un platou, am jucat alte jocuri ( Under the attack- unde
membrii echipei trebuiau sa-si găsească liderul, fiind legați la ochi, Rain –trebuia ca fiecare echipă să aprindă un foc la care sa-și usuce
lucrurile). Fiecare din aceste jocuri a necesitat o bună strategie și
colaborare între membri.
Un alt joc de
problem-solving a fost Trapped, evadarea dintr-un loc
înconjurat de gard electric imaginar. Copiii au construit strategii de ieșire
și au negociat coborârea gardului cu
zece centrimetri.
Seara a continuat
la lumina focului de tabără, cântând cu toții Vinetou, cântec pe care l-am cântat împreună în ziua următoare la Základní
škola Petra Bezruče a mateřská škola.
Ziua a V-a
Ultima zi din
teambuilding camp a fost și cea mai încărcată de emoție. De dimineață am pornit
către Trinec, pentru a vizita școala prietenilor noștri. Acolo am fost
întâmpinați de gazde cu un spectaculos program artistic, la care am fost invitați
și noi să participăm activ, cântând împreună. Apoi, fiecare dintre noi a
prezentat țara din care vine, orașul și școala, iar prietenii bulgari ne-au
încântat cu un scurt moment artistic. A urmat turul școlii, iar toată lumea a
remarcat faptul că aceasta este plină de căldură,
primitoare și cu personalitate.
primitoare și cu personalitate.
Apoi, așa cum
așteptam cu toții, am primit permisiunea pentru gold panning. Asta înseamnă că,
după-amiază, fiecare echipă a putut merge la râu pentru a colecta cât mai mult
aur. Echipa care avea cei mai multi bani până în acel moment a plecat prima,
iar restul la interval de un minut una de cealaltă.
După colectarea aurului, a urmat cântărirea lui și desemnarea câștigătorilor: locul I, echipa maro, locul al doilea echipa verde, locul al treilea cea galbenă și locul al patrulea echipa portocalie. Cu toții am primit certificate și câte o bancnotă de un milion de dolari, așadar fiecare s-a întors acasă mult mai bogat.
Seara s-a încheiat la discotecă, unde bucuria unei săptămâni
unice s-a măsurat în lacrimi. De tot felul…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu